EGG TART



Nyumm...sedapnya makan tat telur. Jarang2 orang tak suka kan. 





Selalu kalau saya teringin nak makan tat telur mesti beli di berry cake house. Suka sangat dengan tat telur berry, saiznya besar, inti banyak & mengenyangkan. 

So kali ni, saya nak try2 buat sendiri pulak. Buat tat telur ala2 berry gitu ^_^




Untuk resepinya saya guna sweet pastry & untuk inti pula resepi daripada chef Wendy Kor. Pernah saya sharekan resepinya dulu diblog lama.

Untuk pastrynya saya tak bakar terlebih dahulu baru diletak inti, saya bakar sekali. Cubalah, inshaallah sedap.





EGG TART

Pastry:
A
500g tepung gandum
250g mentega sejuk, potong dadu
125g gula kastor

B
2 biji kuning telur
1 sk esen vanila
5 sb susu cair

Cara2 membuatnya:
1. Satukan semua bahan A. Ramas guna tangan hingga menjadi doh kasar.

2. Buat lubang ditengah. Masukkan bahan2 B. Gaul hingga menjadi doh yang lembut. 

3. Ambil sedikit doh, bentukkan kemas dalam acuan tat atau bekas muffin, lanserkan bekas dengan sedikit mentega. Pastry tu bentukkan nipis sedikit, jangan tebal2 supaya cepat masak. Jangan cucuk dasarnya guna garfu, biarkan saja. Buat hingga habis. Simpan dalam peti sejuk sementara membuat inti.


Inti kastard:
A
3 biji telur, gred A
2 biji kuning telur, gred A
90g gula kaster
1/2 sk garam
1 sk esen vanila

B
100g air
100g susu segar/susu cair

Cara2 membuatnya:
1. Satukan bahan A, gaul rata. 

2. Masukkan bahan B. Gaul perlahan & tapis sebanyak 2 kali.

3. Tuang 3/4 penuh dalam acuan berisi pastry tadi. 

4. Bakar selama 30-35 minit atau hingga tat masak dalam oven yang telah dipanaskan. Bila inti dah tak cair & naik sedikit, matikan oven. Biarkan sebentar baru dikeluarkan. Boleh dimakan suam atau sejuk.




Comments

  1. Assalamualaikum. Boleh tak akak share gambar casing tart yg bulat mcm tu? Selalu tahu yg berlekuk lekuk je. Tq.

    ReplyDelete

Post a Comment

Thanks for your comments :)

Popular Posts